kolmapäev, 30. aprill 2014

Kuues teema: õppematerjalide koostamise protsess ja kvaliteet


Selle teema ülesandeks on tutvuda lugemismaterjalidega ning panna lugemismaterjalide ja oma kogemuse põhjal kokku “Kvaliteetse digitaalse õppematerjali 10 käsku”. Lisaks 10 käsule võiksite oma blogipostitusse lisada ka muud mõtted õppematerjalide kvaliteedi teemal ning jälgida kaasõppijate postitusi ja kommentaare.

Õppematerjalide loomise osas vahet ei ole kas koostad selle digitaalselt või mitte, sest mõlemal juhul tuleb mõelda kvaliteedi peale. Üks oluline vahe on selles, et digitaalse õppematerjali puhul saab seda muuta õppijale huvitavamaks, mitmekesisemaks ning muudatuste sisseviimine on lihtsam. Õppematerjalide koostamine peaks olema loojale huvipakkuv ning tulema soovist ise midagi teha, mitte vajadusest kellelegi tõestada, et saan sellega hakkama. Tulemuse üle peaks olema õnnelik nii selle looja, kui kasutajad. Keegi ei tea, kui kaua õppematerjali loomine aega võttis, vaid kõik näevad valmis tulemust, seega ei tohiks neid luua kiirustades.

Kvaliteetse digitaalse õppematerjali 10 käsku
  1. Eesmärgid - mõtle, kellele ja miks sa üldse õppematerjali looma hakkad
  2. Keskkond - vali sihtgrupile vastav keskkond
  3. Teema - püsi teemas, ära kaldu kõrvale
  4. Arvesta sihtgrupiga - arvesta eakohase tekstiga
  5. Kontrolli õigekirja - kellelegi ei meeldi lugeda vigast õppematerjali
  6. Viitamine - et viitamine poleks viitamise pärast ja ei muutuks koormavaks, st viited peavad olema, aga niimoodi pandud, et see ei segaks õppimist
  7. Kasutamismugavus - õppematerjal peaks töötama võimalikult paljude seadmetega
  8. Autoriõigused - jälgi, et autor lubab enda koostatud materjale kasutada ning luba ka enda poolt loodud materjale kasutada
  9. Atraktiivsus - õppematerjali koostades mõtle sellele, et see oleks õppijale huvitav, aga ära ainult üle pinguta
  10. Hinnang - esmase hinnangu saamiseks kasuta kolleegide abi, et näha õppematerjali läbi teiste silmade ning arvesta soovitustega
Loetud materjalidest tooksin välja ADDIE mudeli, mis jagab õpisüsteemide arenduse viieks etapiks:

analüüsi etapp (ingl Analysis);
kavandamise etapp (ingl Design);
väljatöötamise etapp (ingl Development);
kasutamise etapp (ingl Implementation);
hinnangu andmise etapp (ingl Evaluation).

Kasutatud allikad

Link ülesande püstitusele:

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar